úterý 19. března 2013

A týráme češtinu potřetí


Dostala jsem pár dalších tipů na často dělané chyby, co si budeme nalhávat, hodně z nich jsem dělala i já, ale budu to tvrdošíjně popírat, jakmile mě z toho osočíte. Tady mávám mamince, která mi vše (ne)násilně vysvětlila, když jsem na ni v pubertě prskala, že to stejně k ničemu nepotřebuju. Ono bezchybný písemný projev je dobrý nejen k honění ega, bez něj si jen těžko budete hledat lepší pracovní pozici.

  • Když už jsme u shánění práce. Při přečtení slova "scháním" bych si nejradši narvala mixér do očí. Věci můžeme sehnat, nikoli sechnat.

  • Sexi a nechty. Nejsme na Slovensku, my tu máme nehty a dokud nevypadají jako lopaty, tak můžou být i sexy.

  • Standartní. Jestliže nemluvíte o prezidentské standartě, jakože nemluvíte, tak je standard a standardní.

  • Pěstovat a chovat. Na těchto slovech není špatně nic, ale pokud chováte květinu a pěstujete kozu, tak je to přinejmenším zamyšleníhodné. Až vám z kopýtka vyroste celá koza, je vypěstovaná, o tom se hádat nebudu, ale pokud byla v celku už od mala, chováte ji.

  • 5ti, 5-ti, 5set, 5tistý. Nic z toho neexistuje. Stalo se to před 5 lety, kdy 5letý (jo, tohle jde, ale jen tohle) pštros skončil na 5. (tady je tečka, protože je to řadová číslovka) místě.

  • Bo. Není to vyloženě čeština, ale já vám to musím říct. I když se může zdát, že je to zkratka od nebo, NENÍ tomu tak, je to zkrácené "protože". Při každém špatném použití zemře jeden Moravák. Nedělejte to.

  • A další věc, kterou nemůžu přejít, je pokus o hyperkorektnost. Takže pak dvěmi nohami chodíte po světě a já na to nevěřícně koukám svýma dvěma očima. Je třemi, je pěti, ale vždycky, vždycky je dvěma. A rukama a nohama a očima a ušima. Ovšem pokud máte ruce tři, tak je třema rukama. Doufám, že nežijete blízko skládky toxických odpadů a nebudete muset tuto prekérní situaci řešit.
    Je podle tzv. dvojného čísla, a to se používá u párových částí těla. Nohy u stolu k tomu tedy nepatří.


Myslím, že to ještě nebude poslední článek na toto téma.

Žádné komentáře:

Okomentovat