čtvrtek 14. března 2013

Čeština trpí podruhé


Velmi mě potěšilo množství sester a bratrů ve zbroji. Napsali jste mi tolik patvarů, na které jsem už dávno zapomněla. Jdeme na ně.


  • Verlyba. Jak verká ta ryba asi je? Tohle bych pochopila u Japonců, těm nejde "l" vyslovit. Prostě je velká. A není to ryba, to vím, ale s tím už nic nenadělám.

  • Vyset. Věřtě mi, že tvrdý jen tak viset nebude.

  • Datumy a albumy. Obě slova jsou středního rodu. Řekli byste třeba muzeumy? Takže data a alba. I když uznávám, že data jsou v dnešní době spíš počítačová a jednou budu muset ty datumy přežít, až se pravopis změní.

  • Hořtice a žlička. K tomu nemám poučku, jen to, prosím, nepište ani neříkejte. Jednou je to hořčice a lžička, tak žádné revolty. A jestli s tím chcete něco udělat, běžte si rozbalit stan před Ústav pro jazyk český.

  • Podpadky. Nevím jak vy, ale já mám paty a tím pádem, kdybych nebyla velká jako žirafí mládě, nosila bych podpatky.

  • Slevnit. To může být matoucí, protože jsou slevy, ale pak se zlevňuje. Je to ale změna stavu.A taky to se "s" vypadá fakt blbě.

  • Tip a typ, slavná dvojka češtinovrahů. Tady nezbývá, než si to zapamatovat. Tipuji třeba čísla v loterii. A když chlap neumí pořádně jazyk, není už můj typ.

  • A když už se vymlouváte, že jste disgrafik. Naučte se aspoň tohle slovo správně, protože se píše s Y. Dysgrafik. A navíc porucha, která souvisí s pravopisem, je dysortografie.

  • Viz. Není to zkratka, je to rozkaz od vidět, takže se píše bez tečky.

  • Když chcete zkráceně napsat paní a napíšete to s tečkou - pí., tak jste z paní udělali pí*u. Pí je bez tečky, protože je to první a poslední písmeno slova.

A tím končí dnešní přísun mouder. Vítám další nápady, komenty, prostě cokoli, co ukáže, že to někdo čte.

Další dil je ZDE.

Žádné komentáře:

Okomentovat